تبلیغات

محصولات ویژه

d076206_1010.png

تجارت الکترونیک به روش تار عنکبوت
پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت

در این نوشتار پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت مورد بررسی قرار می گیرد

دانلود پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت

مبانی نظری امکان سنجی استقرار ABC
پیشینه نظری هزینه یابی بر مبنای فعالیت
ادبیات نظری هزینه یابی بر مبنای فعالیت
مبانی نظری هزینه یابی بر مبنای فعالیت
مبانی نظری استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت
دانلود مبانی نظری هزینه یابی بر مبنای فعالیت
پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 341 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 75

دانلود مبانی نظری پایان نامه  رشته مدیریت

پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت

 
 
 
 
 
 
چکیده

تاکنون سیستم‌های بسیاری جهت هزینه‌یابی خدمات و محصولات، کاهش هزینه‌ها، بهبود مستمر، ارزیابی عملکرد و در نهایت افزایش ارزش ارائه شده است. سیستم‌های سنتی هزینه‌یابی با استفاده از چند محرک هزینه گزارش های مالی را به طور گمراهانه پشتیبانی می­کردند و اطلاعات تحریف شده ارائه می­دادند. یکی از روش­های جدید، سیستم هزینه‌یابی مدیریت برمبنای فعالیت است که مزایای چشمگیری نسبت به روش­های سنتی هزینه‌یابی برمبنای حجم دارد (ناصری و عرب مازار، 1384).

بنابر این، شرکت‌ها تصمیم به پیاده سازی و استقرار سیستم‌های ABM/ABC گرفتند تا از مزایای فراوان آن بهره‌مند شوند. هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت را می‌توان بسط تکامل‌یافته‌ای از روش تخصیص دو مرحله‌ای هزینه تلقی کرد که شالوده سیستم‌های نوین هزینه‌یابی صنعتی و محاسبه بهای تمام‌ شده محصولات و به تبع آن قیمت‌گذاری فروش محصولات است. در ABM/ABC فعالیت به عنوان موضوع هزینه‌یابی تأکید می‌شود، زیرا فعالیت عامل اصلی ایجاد هزینه است. در این سیستم ابتدا هزینه‌ها به فعالیت‌ها و سپس از طریق فعالیت‌ها به موضوعات دیگر (مانند محصولات، خدمات، دوایر) تخصیص می‌یابد. پس از مشخص شدن هزینه‌ها، مدیران به فعالیت‌ها بیشتر توجه می‌کنند و حساسیت بیشتری نسبت به فعالیت‌ها نشان می‌دهند (حسن­زاده و همکاران، 1391).

بر این مبنا تاکنون طیف گسترده‌ای از مطالعات در زمینه‌ی بررسی و امکان‌سنجی استقرار هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت و همچنین مقایسه هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت با روش سنتی محاسبه بهای تمام‌ شده هم در داخل و هم در خارج از کشور انجام‌ شده است. در این فصل ابتدا مفاهیمی از حسابداری صنعتی و کاربردهای آن بیان‌شده و در ادامه نیز سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت به ‌تفصیل شرح داده می‌شود. سپس به برخی مطالعات انجام‌ شده در داخل و خارج از کشور اشاره خواهد شد. 
 
 
کلمات کلیدی:

هزینه یابی بر مبنای فعالیت

شرکت لوله و پروفیل سپنتا

پیاده سازی هزینه یابی بر مبنای فعالیت

 
 
 
 
 مقدمه 
امروزه رقابت جز لاینفک همه شرکت‌ها اعم از تولیدی و خدماتی است. لذا برای ادامه بقا از دیدگاه بازاریابی، بنگاه‌های اقتصادی حداقل می‌بایست به چهار عامل تأثیرگذار بر فروش محصولاتشان توجه داشته باشند. یکی از این عوامل قیمت فروش است و به‌طور سنتی قیمت فروش هر محصول از بهای تمام‌ شده به‌اضافه میزان سود مورد نظر به دست می‌آید، پس اگر بنگاه اقتصادی بتواند قیمت تمام‌ شده خود را کاهش دهد در نتیجه خواهد توانست قیمت فروش خود را کاهش داده و از نظر قیمتی با فرض ثابت بودن سایر عوامل رقبا را از میدان رقابت بیرون نماید. از طرف دیگر با کاهش هزینه‌های غیر ضروری امکان کاهش قیمت برای بنگاه به وجود آمده و می‌تواند قیمت خود را به نحوی تعیین کند تا مصرف‌کنندگان مبلغ کمتری برای کالای او مصرف نموده و از باقی‌مانده پول برای ارضای سایر نیازهای خود استفاده کنند، و یا از مبلغ باقیمانده برای پس‌انداز استفاده نمایند که این موضوع باعث تشکیل پس‌انداز در جامعه شده و در نهایت بنگاه‌های اقتصادی از پس‌انداز ایجاد شده استفاده می‌کنند. بنابر این قیمت تمام‌ شده یکی از مباحث عمده‌ای است که بنگاه‌های اقتصادی به آن توجه خاصی باید داشته باشند. 
روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت ازجمله روش‌های است که می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را در رسیدن به اهداف خود کمک نماید. این روش تقریباً از دهه 1980 به بعد در سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از تخصیص هزینه‌ها در دو مرحله، قادر شد تا میزان بهای تمام‌ شده کالاها و خدمات سازمان‌ها به‌صورت دقیق محاسبه نماید.
 
نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت از ابتدا در سازمان‌های تولیدی مطرح و تکامل یافت؛ اما با مشخص شدن نتایج مثبت حاصل از به‌کارگیری آن، این سیستم در سازمان‌های خدماتی نظیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی،  بانک‌ها و رستوران‌ها نیز به کار گرفته شد و نتایج مناسب و مفیدی حاصل گردید. نتیجه پژوهش فاستر  در آمریکا نشان داد که روش سنتی نمی‌تواند اطلاعات مناسبی را برای تصمیم‌گیری مدیران فراهم کند. طبق نظرسنجی از مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکا 51 درصد معتقد بودند که روش سنتی اطلاعات کافی برای هزینه‌یابی خدمات فراهم نمی‌کند. 45 درصد مدیران عقیده داشتند، اطلاعات این روش، دقیق و واقعی نیست و در تصمیم‌گیری‌ها نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد (زنگنه، 1391).
 
نتیجه یک مطالعه در آمریکا نشان می‌دهد که 36 درصد از شرکت‌های آمریکایی مورد مطالعه، از نظام هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت استفاده می‌کنند. این سیستم نه‌ تنها در واحدهای تولیدی کشورهای غربی، بلکه در سازمان‌های خدماتی نیز به کار گرفته و اخیراً کاربرد وسیعی در صدها سازمان پیداکرده است (زنگنه، 1391).سابقه استفاده از هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در مؤسسه‌های آموزشی، اگرچه بسیار محدود ولی به اواخر دهه 1980 بازمی‌گردد. یکی از اولین انتشارات در این زمینه مربوط به پورت و برک  است. آن‌ها متذکر شدند که مؤسسه‌های آموزش عالی در واقع یک تولیدکننده یا عرضه‌کننده چند محصولی هستند که باید محصولات خود را در یک بازار رقابتی به فروش رسانند. اگر قیمت این محصولات بسیار بالا باشد، خطر از دست دادن بازار به نفع رقیب وجود دارد و اگر خیلی کم باشد با خطر ضرر و زیان مواجه خواهند بود؛ بنابر این باید بتوان قیمت این محصولات را بر اساس قیمت تمام‌ شده تعیین کرد تا ارزش واقعی آن معلوم شود و بتوان بین تولید محصولات یا ارائه خدمات مختلف توازن برقرار کرد و اولویت‌بندی نمود؛ این امر بیشترین مزیت رقابتی را برای مؤسسه‌های آموزشی و خدماتی، به همراه خواهد داشت (عباسی و صابری، 1386). 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
 
2- فصل دوم: ادبیات تحقیق و پیشینه نگاشته‌ها 19
2-1- مقدمه 20
2-2- ماهیت حسابداری صنعتی 21
2-3- کاربرد حسابداری صنعتی 21
2-4- اهداف هزینه‌یابی 22
2-5- هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر 22
2-6- عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول 23
2- 6-1- هزینه‌های مواد مستقیم 23
2-6-2- هزینه‌های دستمزد مستقیم 23
2-6-3- هزینه‌های غیرمستقیم تولید 24
2-6-3-1- سربار متغیر کارخانه 24
2-6-3-2- سربار ثابت کارخانه 24
2-7- هزینه‌های دوره و هزینه‌های محصول 25
2-8- روش‌های موجودی برداری دائمی و ادواری 26
2-9- برخی اصطلاحات متداول در حسابداری مدیریت 27
2-10- هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 28
2-10-1- روش‌های تخصیص هزینه‌های سربار 31
2-10-1-1- تخصیص کلی سربار 31
2-10-1-2- تخصیص برحسب دوایر 32
2-10-1-3- تخصیص برحسب فعالیت 33
2-11- طراحی سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 38
2-11-1- مدل ادغامی 38
2-11-2- مدل اختصاصی 39
2-12- درست به ‌موقع و هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 44
2-13- مدیریت بر مبنای فعالیت 44
2-14- محاسن و معایب هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 46
2-15- نتیجه‌گیری در رابطه با سیستم هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت 48
2-16- روش‌های تعیین محرک هزینه 49
2-17- محرک هزینه و دادهکاوی 50
2-18- محرک هزینه و تحلیل عاملی 51
2-19- مراحل اجرایی  روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در شرکت‌های تولیدی 53
2-20- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در داخل کشور 59
2-21- مروری بر مطالعات انجام‌ شده در خارج از کشور 64
2-22- آشنایی با شرکت مورد تحقیق 70
2-22-1- تاریخچه شرکت مورد مطالعه 70
2-22-2- خط مشی کیفیت 72
2-22-3- محصولات تولیدی شرکت 73
2-22-3-1- واحد برنامه‌ریزی 74
2-22-3-2- واحد قیچی 74
2-22-3-3- واحد لوله‌سازی 74
2-22-3-4- واحد پروفیل‌سازی 75
2-22-3-5- واحد تست و آزمایش 75
2-22-3-6- واحد گالوانیزه 76
2-22-3-7- واحد رزوه 77
2-22-3-8- ضایعات 77
2-23- خلاصه فصل 78
 
منابع
 
 
 
 
 
 
فهرست شکل ها و نمودارها
شکل (‏2 1): عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌ شده محصول 25
شکل (‏2 2): رابطه بین میزان استفاده از تکنولوژی و هزینه‌ها 31
شکل (‏2 3): هزینه‌یابی دو مرحله‌ای بر حسب دایره 33
شکل (‏2 4): الگوی دوبعدی ABC 36
شکل (‏2 5): هزینه‌یابی دومرحله‌ای بر حسب فعالیت 42
شکل (‏3 1): مدل مفهومی تحقیق با رویکرد AHP 98
 
نمودار (‏4 1): میزان درآمد پس از کسر هزینه‌های سربار (میلیون ریال) 115
نمودار (‏4 2): هزینه سربار محاسبه شده برای هر تن از محصولات مختلف به دو روش سنتی و ABC 117
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول (‏2 1): سطوح و نمونه‌هایی از فعالیت‌ها، هزینه‌ها و مبانی تخصیص 41
جدول (‏2 2): مقایسه روش ABC با روش هزینه‌یابی سنتی 43
 

دانلود پیشینه تحقیق امکان سنجی استقرار هزینه یابی بر مبنای فعالیت



تاریخ : دوشنبه 27 فروردین 1397 | 08:01 ب.ظ | نویسنده : مجید موسوی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.